Informace pro rodiče
Výtvarný obor
Motto: „Výtvarná výchova učí děti hledat, co říci o světě, ve kterém žijí a nabízí jim možnosti, jak to vyjádřit.“
Výtvarný obor rozvíjí osobnost žáka ve všech výtvarných disciplínách, které zahrnují nejenom tradiční kreslířské, malířské a grafické techniky, ale také techniky prostorové, jako je práce s hlínou, papírem a dalším (přírodním či nepřírodním) materiálem. Žáci se učí experimentovat a hledat nápady a myšlenky pro vlastní sebevyjádření. Výtvarný obor celkově podporuje tvořivé myšlení a estetické cítění.
Ve výtvarném oboru se účastníme výtvarných soutěží, navštěvujeme umělecké výstavy nebo je sami chystáme. Také spolupracujeme s hudebním, tanečním či literárně-dramatickým oborem.
Oborem Kresba a malba se rozšiřuje působení výtvarného oboru na komplexní přípravu k talentovým přijímacím zkouškám na SŠ i VŠ.
Základem vzdělávání Výtvarného oboru jsou vzdělávací oblasti Výtvarná tvorba a Recepce a reflexe výtvarného umění, které se prolínají všemi vyučovacími předměty.
Výuka probíhá ve skupinové výuce s rozsahem tří vyučovacích hodin, (přípravné studium I. stupně má zkrácenou výuku na dvě vyučovací hodiny).
Studijní zaměření: VÝTVARNÁ TVORBA
Přípravné studium
Přípravné studium pro I. stupeň
- Dvouleté přípravné studium pro žáky od 5 let.
- Jednoleté přípravné studium pro žáky od 6 let.
- Vyučovací předmět: Výtvarné vyjadřování
Výuka probíhá ve dvouhodinovém bloku.
Přípravné studium pro II. stupeň
- Pro žáky od 13 let, které neabsolvovaly první stupeň
- Vyučovací předmět: Výtvarné vyjadřování
Výuka probíhá ve tříhodinovém bloku.
Studium I. stupně
- Pro žáky od 7 let
- Vyučovací předmět: Výtvarná tvorba
Výuka probíhá ve tříhodinovém bloku.
Studium II. stupně
- Vyučovací předmět: Výtvarná realizace
Výuka probíhá ve tříhodinovém bloku.
Studijní zaměření: KRESBA A MALBA
Studium II. stupně
- Vyučovací předmět: Studijní kresba a malba
Výuka probíhá ve tříhodinovém bloku.
Plošná tvorba – zahrnuje základní kreslířské, malířské, grafické principy a techniky (stopy nástrojů a materiálů nebo jen materiálů), jejich varianty i experimenty s nimi. Jde o postupy rozvíjející tvořivost, fantazii i smysl pro vnímání reality. Žáci se učí rozpoznávat základní prvky plošného výtvarného vyjádření, jako je linie, bod, plocha, světlo, stín, barva, textura, atd.
Prostorová tvorba – rozvíjí schopnost hmatového prožitku, vnímání smyslových podnětů a obohacuje cit žáků pro materiál. Plastická tvorba žáky přivádí k prostorovému uplatnění tvarů. Hry a experimenty s materiály a nástroji přináší žákům nové podněty, podporují zájem o výtvarné vyjadřování. Prostorová a intermediální tvorba – vede žáky k poznávání různých forem výtvarného jazyka, rozvíjí jejich výtvarné vyjadřovací schopnosti a podporuje kreativitu i samostatné myšlení žáků. Jsou zde využívány materiály tradiční, jako je například modelace s hlínou, ale i netradiční – karton, lepenka, nalezené přírodní materiály, provázky, plastové folie.
Výtvarná kultura – seznamuje žáka s historií a vývojem výtvarného umění, uměleckou tvorbou a užíváním výtvarného jazyka v umělecké i mimoumělecké oblasti. Umožňuje žákům orientovat se v hlavních rysech historického vývoje uměleckých slohů, epoch a směrů. Žáci se učí formulovat a obhájit své názory, respektovat různá hlediska výtvarného vyjadřování a postojů, prezentovat práci vlastní i druhých. Je kladen důraz na hledání inspirativních zdrojů směrem k vlastní tvorbě.
stursova@zusvm.cz | 566 782 427 |
kudlackova@zusvm.cz | 566 782 427 |
trojanova@zusvm.cz | 566 782 426 |
sekretariat@zusvm.cz | 566 782 402 |